E-handelns påverkan på dagligvaruhandeln En studie om e-handelns och covid-19-pandemins effekter på butikers verksamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Bakgrund: Internets framväxt har kommit att förändra marknadsstrukturen för många branscher och det går att urskilja att det skett ett skifte där handeln i allt större utsträckning gått från traditionell butikshandel till handel på nätet. Inom livsmedelsbranschen har e-handel varit något som på senare år har kommit att växa sig allt större. Många branscher har under 2020 upplevt en stor tillväxt inom e-handeln som en följd av covid-19-pandemin där dagligvaruhandeln har varit särskilt utmärkande med en tillväxttakt på 95%. Syfte: Syftet med uppsatsen är, att mot bakgrund av den stadigt ökande e-handeln (något som förstärkts under covid-19 pandemin), bidra med ökad kunskap om hur enskilda, lokala dagligvarubutiker har tvingats till omställningar i sin verksamhet, samt huruvida dessa kommer att bestå framöver. Metod: Uppsatsen är explorativ med en kvalitativ metodansats och ett abduktivt arbetssätt. Datainsamlingen består av primärkällor i form av intervjuer med respondenter från lokala Ica-, Willys- och Coopbutiker. Uppsatsen består även av sekundärkällor i form av böcker, rapporter, hemsidor och vetenskapliga artiklar. Slutsats: Uppsatsen visar på att ett flertal omställningar har gjorts hos samtliga studerade butiker till följd av den sedan tidigare stadigt ökande efterfrågan på e-handel. Det kan även konstateras att covid-19-pandemin haft en betydande effekt på samtliga butikers verksamhet framförallt kopplat till hygien, digital utveckling och kapacitetsökning på e-handeln. Vissa av dessa omställningar kommer vara bestående inför framtiden medan andra är mer kortsiktiga. Samtliga butiker är eniga om att arbete med e-handel även kommer fortsätta i framtiden då alla är överens om att e-handeln är här för att stanna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)