Headhunting som strategiskt kompetensförsörjningsverktyg

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan Väst/Avd för företagsekonomi

Sammanfattning: Forskningen har visat kunskapsbrister när det gäller användningen och nyttan av headhunting som strategiskt kompetensförsörjningsverktyg. Studiens syfte var att undersöka vilka strategiska verksamhetsmål, behov och förutsättningar som utgör grunden för beslutet att framgångsrikt rekrytera chefer och andra affärskritiska roller via metoden headhunting. För att besvara forskningsfrågorna samlades data in med hjälp av kvalitativa semi-strukturerade intervjuer där fem respondenter var delaktiga. Studiens resultat tydde på att den strategiska kompetensförsörjningens omfattning samvarierar med företagens storlek. Studien visade även på att rationella, situationsberoende beslut är ytterligare en parameter som styr valet av rekryteringsmetod. De förutsättningar som studien visade ligger till grund för valet av headhunting som rekryteringsmetod är brist på intern kompetens, behov av specifika, komplexa kompetenser, affärskritisk roll samt riskminimering. Identifierade framgångsfaktorer är en tydlig kravprofil, ett gediget förarbete, intern rekryteringskompetens och god kommunikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)