Digitaliseringen på Vuxenutbildningen : En studie om den digitala kompetensen

Detta är en L3-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Denna uppsats handlar om digitaliseringen på grundläggande nivå på vuxenutbildningen. Den tar upp för- och nackdelar med den digitala undervisningen i svenska som andraspråk. Studien har gjorts med hjälp av intervjuer av tre lärare och fyra elever. Uppsatsens syfte är att ta reda på hur den digitala kompetensen ser ut hos lärarna och eleverna. Den ställer också frågan hur de kan förbättra sin kompetens och hur de ser på varandras kunskaper om digitala verktyg. Resultatet visar att lärarna har bra koll på de digitala verktygen och är inte rädda för att ta sig an ny kunskap. Lärarna anser att de flesta eleverna behöver hjälp med digitala verktyg och det anser även eleverna. Med IT-stöd har eleverna blivit tryggare och forskningen visar att tryggheten är viktig för att lära sig och utvecklas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)