En kvalitativ intervjustudie om gymnasielärares hantering av mobbningssituationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Mobbning är ett kränkningsproblem som sprider sig över skolor i hela världen, inklusive Sverige. Lärarens roll är väldigt essentiellt vid granskning av mobbningen. Syftet med denna studie var att undersöka lärarens erfarenheter och upplevelser vid mobbningshantering i skolan, samt vilka utmaningar och förbättringsmöjligheter lärarna ser i denna hantering. Det genomfördes tio semistrukturerade intervjuer med legitimerade lärare från två olika län inom Sverige. Intervjuernaanalyserades utifrån en tematisk analysmetod som identifierade tre teman centrala för hur lärare hanterar mobbning: att få båda sidor av berättelsen, samarbete och delad lärande samt empati och lyhördhet som verktyg. Analysen identifierade även sex teman centrala för utmaningar och förbättringsmöjligheter som råder vid denna hantering: ett neutralt förhållningssätt, känslomässig belastning, att uppmärksamma och bryta tystnaden, balansera konfidientialitet och kommunikation, kompetensutveckling samt relationsfrämjande insatser. Resultatet visade att deltagarna använder sig av olika metoder och strategier vid hantering av mobbning, samt möter både utmaningar och förbättringsmöjligheter vid mobbningshantering. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)