Sökning: "bullying interventions."

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden bullying interventions..

  1. 1. En kvalitativ intervjustudie om gymnasielärares hantering av mobbningssituationer

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Anwer Nori; Kolette Chammas; [2024]
    Nyckelord :Bullying; microsystem; teachers’ role; students; bullying interventions.;

    Sammanfattning : Mobbning är ett kränkningsproblem som sprider sig över skolor i hela världen, inklusive Sverige. Lärarens roll är väldigt essentiellt vid granskning av mobbningen. LÄS MER

  2. 2. Sjuksköterskors upplevelse av arbetsrelaterat hot och våld inom hälso- och sjukvården : En deskreptiv litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Med-Vårdvetenskap

    Författare :Adelina Göransson; Gabriella O'Neill; [2023]
    Nyckelord :Sjuksköterska; upplevelse; arbetsrelaterat hot och våld;

    Sammanfattning : Bakgrund: Arbetsrelaterat hot och våld (AHV) är ett fenomen som drabbar samtliga organisationer inom hälso- och sjukvården där sjuksköterskor är den mest drabbade professionen. AHV definieras utefter relationen mellan utövare och den utsatta samt utefter typen av våld som utförs: verbalt, sexuellt eller fysiskt våld. LÄS MER

  3. 3. Digitalt våld och de professionellas arbete- en kvantitativ studie av hur socialarbetare allvarlighetskattar olika typer av digitalt våld och deras arbete med utsatta individer

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Rima Smakiah; Julia Stanisic; [2023]
    Nyckelord :digital violence; social workers; digital media; the work of social services; the work of professionals; digitalization; increase in digital violence; digital tools; Social Sciences;

    Sammanfattning : The objective of this study was to investigate what are the most common types of digital violence that social workers come across and how they assess their seriousness. Our research questions were: 1/ What types of digital violence exist and how common are they? 2/ How do social workers assess the severity of the types of violence? 3/ Does the ranking and seriousness assessment differ between those primarily working with children and youth and those primarily working with adults? 4/ What interventions are available to prevent and meet digital violence? The study was a quantitative analysis based on 52 web surveys, which were sent out to social workers who were members of a Facebook group. LÄS MER

  4. 4. "Fantomen har tusen ögon och tusen öron", det borde skolan också ha : Effektiva preventiva och behandlande insatser mot mobbning i skolmiljö

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Björn Bergstrand; Johan Jonasson; [2022]
    Nyckelord : Bullying ; Anti-bullying ; School ; Effect ; Program ;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka preventiva och behandlande effektiva insatser det finns för att motverka mobbning i skolmiljö. Redan under tidigt 70-tal började mobbning betraktas som ett socialt problem. Än idag är mobbning i svenska skolan ett återkommande problem där allt fler upplever att de är utsatta. LÄS MER

  5. 5. Underliggande ideologiska principer i skolans likabehandlingsplaner, Olweus modell och Ljungströms Farstametod : En kvalitativ forskningsstudie om hur kulturella, sociala och ekonomiska intressen kan avspeglas i åtgärdsmodeller och dagens likabehandlingsplaner

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Lisa Hillerhag; Mark Roubert; [2021]
    Nyckelord :Olweus model; Ljungström’s Farsta method; bullying; equal treatment plan; curriculum theory; curriculum code; principles;

    Sammanfattning : Bullying is a persistent problem that in recent years has increased by 7 percent between theages of 11, 13 and 15 years. In order to work against bullying, the Education Act regulates thatschools must produce a new equal treatment plan every year. LÄS MER