Sökning: "bilder som pedagogiskt metod"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden bilder som pedagogiskt metod.

  1. 1. Engageras det 4-åriga barnet i hälsosamtalet med hjälp av ”Grunda Sunda Vanor” på BVC? - En barnhälsovårdsjuksköterskas perspektiv

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Kajsa Grøstad; Mathilda Rosén; [2021]
    Nyckelord :BHV-sjuksköterska; Grunda Sunda Vanor; Bildstöd; Familjecentrerad vård; Kvalitativ studie; Barnfokuserat; Barnhälsovård.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Fetma hos barn ökar och medför flera hälsorelaterade problem. 2017 räknades 11% av svenska 4-åringar som överviktiga. Barnhälsovården utgör en viktig del i folkhälsoarbetet. Barnhälsovårdssjuksköterskor tycker det är svårt att prata om hälsosamma vanor med föräldrar. LÄS MER

  2. 2. Bilder som ett pedagogiskt verktyg i moderna språk: franska : En studie utifrån fem fransklärares syn på bilders betydelse i språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Hounaida Nsir; [2021]
    Nyckelord :bild; stöd; språkprocess; kommunikation; kultur; värdegrund;

    Sammanfattning : Enligt lgr11 i moderna språk ska läraren variera sin undervisning. Skolverket påvisar att användandet av bilder som ett pedagogiskt verktyg för moderna språk kan bidra till språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. ”Det är en enorm vinst att jobba med flerspråkiga barn” : En intervjustudie med sex förskolepedagoger om deras uppfattningar av att arbeta språkutvecklande och inkluderande med flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Angelica Kersten; Karolina Söderqvist; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; språkutveckling; inkludering; förskola; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar sex förskolepedagogers syn på flerspråkighet samt de flerspråkiga barnens språkutveckling i förskolan. Syftet är att bidra med kunskap om några olika uppfattningar som förskolepedagoger har av att arbeta språkutvecklande och inkluderande med flerspråkiga barn i förskolans verksamhet. LÄS MER

  4. 4. Prinsessor, poliser och ett regnbågsfärgat hjärta : En kvalitativ studie av visuella representationer av genus i fyra fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ellen Svensson; Frida Lindström Eliasson; [2019]
    Nyckelord :Visuella representationer; Genus; Feminism; Fritidshem; Semiotik; Bilder; Leksaker; Feminint; Maskulint; Neutralt; Kvinnligt; Manligt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka vilka visuella representationer av genus som elever möter i bilder och leksaker på fyra fritidshem, samt analysera dess möjligheter och begränsningar för elevernas utforskande av könsidentitet och könsnormer. Följande frågeställningar har formulerats: Vilka representationer av genus möter eleverna på fritidshemmet? Vilken variation inom genus blir möjlig för eleverna att utforska genom de visuella representationerna? För studien används en kvalitativ metod, där empirin har samlats in genom systematiska observationer med hjälp av ett observationsschema. LÄS MER

  5. 5. Förskollärarens roll i relation till flerspråkiga barns språkutveckling : En intervjustudie om vad fyra förskollärare beskriver som viktigt i arbetet med flerspråkiga barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Diana Johansson; Johan Forsmark; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; modersmål; pedagogik; kommunikation;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar hur fyra förskollärare talar om flerspråkiga barns språkutveckling. Syftet är att bidra med kunskap om hur förskollärare kan stötta flerspråkiga barns språkutveckling. Detta syfte vill vi uppnå genom att synliggöra hur fyra förskollärare på två flerspråkiga förskolor resonerar. LÄS MER