Representation av män och kvinnor i läroböcker. En granskning av fem läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: I denna uppsats har fem läroböcker för gymnasiet i samhällskunskap granskats med hjälp en kvalitativ innehållsanalys. Denna analys har bestått av två delar. Den första delen är att räkna hur många män kontra kvinnor som namnges i de olika läroböckernas texter. Därefter har andelen aktörer i böckernas illustrationer räknats för att kunna jämföra om män eller kvinnor illustreras flest gånger. I samband med detta har även de yrken som de båda könen porträtteras i samlats in för att det ska bli möjligt att jämföra vilka yrkeskategorier som de båda könen illustreras som. Detta är gjort utifrån tanken om att de bilder vi matas med dagligen påverkar våra normer och värderingar. Målet med denna uppsats var att undersöka om samma tillstånd fortfarande gäller som i en liknande granskning från 2010 som gjordes av Ann-Sofie Ohlander. Sedan den granskningen gjordes har vi fått två nya läroplaner vilket borde gjort att läromedelsförfattarna haft tid och press på sig att anpassa innehållet i läroböckerna enligt de nya styrdokumenten. Resultatet på denna granskning liknar dock i stor utsträckning de resultat som Ohlander fick. I alla böcker är det fler män än kvinnor som namnges och i fyra av fem böcker förekommer män som aktör på illustrationerna i större utsträckning än kvinnor. Granskningen avslutas med en diskussion gällande om detta kan utgöra ett problem och vilka konsekvenser det kan få för eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)