Varumärkets betydelse i konkurrensstrategin - En studie om hur marknadsledande varumärkesleverantörer möter konkurrensen från EMV

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Studiens syfte är att utifrån konkurrensstrategi och varumärke skapa en djupare förståelse för hur marknadsledande varumärkesleverantörer möter konkurrensen från EMV. Vi har arbetet efter en kvalitativ forskningsansats, med en undersökning i form av intervjuer med både personal på marknadsavdelningarna hos fyra marknadsledande leverantörer i dagligvaruhandeln. Inledningsvis redogör vi för Porter:s generiska strategier, följt av leverantörsspecifika konkurrensstrategier. Därefter definierar vi varumärken och dess funktion, samt hur företag kan arbeta strategiskt med varumärken. I empirin redogörs för resultaten av intervjuerna och sammanställs under kategorier som baseras på våra forskningsfrågor. I studien påvisas att de marknadsledande leverantörerna arbetar efter en tydlig differentieringsstrategi. Fokus återfinns på unikhet genom produktkvalitet och varumärke. Positioneringen sker genom distansering för att särskilja produkterna från både EMV och andra konkurrenter genom innovation, samtidigt som detta fungerar som ett skydd mot imitering. Studien belyser betydelsen av varumärkets roll i en differentieringsstrategi, då produkt och varumärke måste korrelera. Dessutom kan varumärkesidentiteten fungera som ett skydd mot imitering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)