Mötet mellan idrott och hälsa och nyanlända ukrainska elever : En kvalitativ undersökning om idrott och hälsas möjligheter i mötet med nyanlända ukrainska elever

Detta är en Magister-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Sammanfattning: Syfte Uppsatsen syftar till att kvalitativt utforska och diskutera rollen idrott och hälsa ämnet har för nyanlända ukrainska elever och hur inkluderingsarbetet gestaltas i skolan utifrån idrottslärares perspektiv. Forskningsfrågorna var A) Vilka framstående möjligheter och begränsningar har ämnet idrott och hälsa i mötet med nyanlända ukrainska elever? B) Vilka nyckelaspekter framställer idrottslärarna i inkluderingsarbetet med de nyanlända ukrainska eleverna?  Metod Datainsamlingen genomfördes via sex semistrukturerade intervjuer med idrott och hälsa lärare som erhöll erfarenhet av att undervisa nyanlända ukrainska elever. Braun & Clarkes sex-stegs guide till tematisk analys användes för att analysera data tillsammans med ett teoretiskt ramverk baserat på en bred definition av etnicitet och verket Den mångkulturella parken.   Resultat Resultatet visar på att idrott och hälsa erhåller en styrka i att använda kroppen som kommunikationsmedel och faller sig naturligt skapa sociala interaktioner, samtidigt framstår ämnet som exponerande och didaktiskt krävande för att skapa trygghet för eleverna.  Lärarnas insikter i de nyanlända elevernas erfarenheter och bakgrund framkom som låga.  Resultaten visade upp både integrerande och assimilerande aspekter men inga starka nyanser av samexisterande eller segregerande aspekter framställdes.  Slutsatser I diskussionen argumenterar vi för att idrott och hälsa ämnet erhåller goda möjligheter för integrerande arbete men att gestaltningen kan förbättras om lärare fick verktygen för att närma sig de nyanlända elevers världsbild och vidare stöd i teoretiska delar av ämnet. Fortbildning och ett holistisk inkluderingsarbete föreslås för att realisera ämnets möjligheter. Utmaningarna för studien föll sig ligga i urvalet och intervjuerna då informanter var svåra att finna och viss information uppfattades som känslig att diskutera. Vidare arbete med intervjuguiden skulle kunna möjliggöra djupare insikter i lärarnas erfarenheter men framför allt erhåller en kompletterande observationsstudie stora möjligheter för att djupare kunskaper.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)