Family Learningprojektets betydelse för deltagarnas känsla av sammanhang och sociala kapital

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

Sammanfattning: Syftet med vår studie var att undersöka hur det sociala kapitalet och känslan av sammanhang kan påverkas och utvecklas inom Family Learningprojektet och hur detta påverkar närområdet och individernas hälsa. Vi genomförde en kvalitativ fokusgruppsintervjustudie bland deltagare och ledare på Family Learning center i Backa, Göteborg. Family Learning är ett projekt där man arbetar över generations- och nationalitetsgränser. Mot denna bakgrund valde vi att studera två för hälsans sociala bestämningsfaktorer viktiga begrepp, socialt kapital och känsla av sammanhang. Dessa två begrepp valdes då vi ansåg oss kunna täcka både individuella och mellanmänskliga aspekter på sociala relationer och hälsa. Fokusgrupperna bestod av 4-6 deltagare. För att analysera intervjuerna använde vi oss av innehållsanalys. Vi identifierade meningsbärande enheter, kondenserade dessa för att slutligen kategorisera dem och dela in dem i teman. De teman som framkom var livskunskap, social interaktion och hälsofrämjande egenskaper. Dessa tre teman ansåg vi indikerade på att Family Learning påverkar och utvecklar socialt kapital och känsla av sammanhang hos deltagarna. Därför kan Family Learning vara av betydelse för deltagarnas hälsa och för närområdet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)