Lärande mellan projekt och förvaltning : En studie på ett svenskt fastighetsbolag

Detta är en Master-uppsats från KTH/Ledning och organisering i byggande och förvaltning

Sammanfattning: Kunskap är en av de viktigaste tillgångarna inom en organisation. Hur man tar tillvara på kunskapen i syfte för att öka ett lärande är av stor betydelse. Inom byggindustrin idag finns en begränsad grad utav lärande från redan driftsatta byggnader. Förvaltningen har stor kunskap om byggnaden gällande kvalitet och funktion samt har daglig kontakt med slutanvändarna. Byggindustrin består dessutom ofta av tillfälliga projektorganisationer som snabbt kan ändra karaktär vilket bidrar till att det saknas en lärandelänk mellan den projektbaserade delen av organisationen och den förvaltande delen av organisationen. Genom att ett lärande sker över byggprocessens faser antas ett livscykelperspektiv vilket främjar ekonomisk-, social- samt ekologisk hållbarhet. Detta examensarbete syftar till att undersöka hur ett svenskt fastighetsbolag arbetar med lärandet mellan den projektbaserad delen av organisationen och den löpande verksamhet som förvaltningen representerar. Studien undersöker också vilka förutsättningar som finns för ett ökat lärande mellan dessa delar av organisationen. Vidare analyseras den insamlade empirin utifrån Knowledge Management mekanismerna kunskapsdrag, kunskapstryck och fasta. Analys görs även utifrån SECImodellen och diskussion förs kring balansen mellan interaktion och samarbete. Studien resulterar i att fastighetsbolaget mestadels använder Knowledge Management mekanismen kunskapsdrag vid lärande. Detta stödjs av tidigare forskning som antas vara det mest effektiva arbetssättet för ett ökat lärande. Kommunikationen vid lärande sker i huvudsak informellt mellan den projektbaserade verksamheten och förvaltningen. Kunskapen på fastighetsbolaget är mestadels individuell kunskap och nya processer och rutiner behövs således för att omvandla denna till organisatorisk kunskap. Parallellt med studien pågår ett arbete med framtagandet av nya arbetssätt och rutiner för ett ökat lärande. Förutsättningarna för att kunna lyckas med ett ökat lärande mellan den projektbaserade organisationen och förvaltningen är goda då en hög grad av det kooperativa beteendets samarbete har identifierats på fastighetsbolaget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)