Progression i friluftsliv: utmaningar och möjligheter

Detta är en Magister-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Denna studie utforskar lärares syn på progression inom friluftsliv i svenska grundskolor. Två centrala frågor styr forskningen: Hur arbetar lärare i idrott och hälsa med progression inom friluftsliv i grundskolan? Vad ser lärarna för möjligheter och utmaningar med progression i friluftsundervisningen? Studien använder sig av semistrukturerade intervjuer med legitimerade grundskolelärare i idrott och hälsa som har undervisning i friluftsliv. Genom kvalitativ innehållsanalys framkommer att lärarnas personliga syn på friluftsaktiviteter påverkar deras tillvägagångssätt i undervisningens progression. Resultaten indikerar att lärarnas egna synsätt på friluftsliv påverkar hur de integrerar progression i undervisningen. En av de framträdande möjligheterna är betoningen på samarbete mellan skolor inom kommunen. Lärare lyfter fram vikten av att sträva efter enhetliga och strukturerade progressionssätt för friluftsliv. Lärare pekar även på betydelsen av tillgångar till resurser som en möjlighet för att förbättra kvaliteten på undervisningen och stödja progressionen. Trots positiva aspekter identifieras utmaningar, såsom ekonomi, klädsel och den tidskrävande aspekten av friluftsundervisningen. Sammantaget föreslår studien att en balanserad undervisningsmiljö, där elevernas praktiska erfarenheter integreras med stöd från lärare och övervägande av utmaningar som ekonomi och logistik, kan främja en hållbar progression över tid. För framtida forskning föreslås utökade studier med fler lärare och inkludering av elevernas perspektiv för att ytterligare fördjupa förståelsen av progression inom friluftsundervisningen i grundskolan. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)