Barnkonventionens verkan inom LSS-handläggning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka hur barnperspektivet beaktas vid handläggning inom LSS, samt att undersöka hur barnets rättigheter, enligt Barnkonventionen, beaktas under processen. Eftersom Barnkonventionen blir lag 2020 ville vi få insikt i hur Barnkonventionen används praktiskt inom LSS. I studien har vi två frågeställningar för att besvara vårt syfte, Vad innebär det att ha ett barnperspektiv i praktiken inom LSS-handläggning? och Hur tillämpas Barnkonventionen i ärenden som berör barn? För att besvara frågeställningarna använde vi oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer, där vi intervjuade åtta biståndshandläggare som arbetar inom LSS. För att analysera materialet från intervjuerna använde vi kodning och tematisering. Följande teman hittades; miljö, kommunikation och delaktighet, dokumentation, föräldrar till barn med funktionsnedsättning, barn som anhöriga och kunskapsbrist och utbildning. Det empiriska materialet analyserades med hjälp av vårt kunskapsläge och våra utvalda teorier barndomssociologi, Foucaults maktteori och KASAM. Resultatet av vår studie har visat att det saknas kunskap och resurser när det gäller barn med funktionsnedsättning. Biståndshandläggarna vet inte hur olika kommunikationshjälpmedel och Barnkonventionen används i praktiken, vilket resulterar i att barn med funktionsnedsättning berövas sina rättigheter. Vi kan se mycket engagemang och vilja hos biståndshandläggarna eftersom de vill förbättra denna situation, men mer ansträngning krävs för att utveckla metoder som kan främja rättssäkerhet för barn med funktionsnedsättningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)