"16 barn - 16 kulturer" : En jämförande kvalitativ intervjustudie om uppfattningar av mångfald med förskolepedagoger i Sverige

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet

Sammanfattning: Studiens syfte är att bidra med kunskap om begreppet mångfald genom förskolepedagogers perspektiv utifrån deras uppfattning av begreppet mångfald, samt att ta reda på hur pedagogerna beskriver arbetet med mångfald. Detta har utförts genom en kvalitativ intervjustudie utifrån teorin fenomenografi. Ett centralt begrepp inom fenomenografin är uppfattningar vilket är fokus i frågeställningarna.  Studiens resultat visar att förskolepedagoger uppfattar begreppet mångfald som svårt att både definiera och arbeta med men att det är mycket viktigt. En viktig slutsats från studiens resultat är att förskolepedagoger ofta definierar mångfald utifrån den barngrupp man arbetar i. Förskolepedagogers uppfattningar av begreppet mångfald har vidgats något i och med den reviderade läroplanen för förskolan 2018 genom diskussioner i arbetslagen. Många förskolepedagoger har också uttryckt att arbetet med mångfald är en utmaning när det inte finns en stor etnisk mångfald bland barnen.  En upptäckt som gjordes var att när vissa pedagoger ska beskriva sin uppfattning av begreppet mångfald, gör de det utifrån en etnisk mångfald. En av pedagogerna uppfattar att mångfald inte bara handlar om en annan nationalitet. Även om en avdelning bara har svenska barn finns det många olika kulturer. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)