Bilderboken i klassrummet. : En kvalitativ studie om lärares användande av autentiska bilderböcker

Detta är en M1-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Sammanfattning: Rapporten avhandlar hur och varför några utvalda lärare arbetar med bilderböcker. För en större generaliserbarhet av resultat och diskussion beskrivs olika typer av bilderböcker, multimodalitet och vad det innebär för läsaren samt hur lärare och läsare kan hantera och bearbeta text. För insikt i forskningsläget presenteras studier kring hur bilderboken används samt vad bilden tillför läsaren. Som utgångspunkt för rapportens frågeställningar har två teorier använts; sociokulturell teori och lärarens praxisteori. Den huvudsakliga metod som använts är kvalitativa intervjuer och analysarbetet har skett utifrån en fenomenografisk analysmodell. Resultatet visade att de intervjuade lärarna har liknande tillvägagångssätt. Metoder som beskrivs är exempelvis läsförståelsestrategier samt digitala hjälpmedel. Den autentiska bilderboken används främst i ettan, men alla anser att den går att jobba med i högre årskurser. Diskussionen avhandlar lärarnas metodval i relation till teori samt motiven bakom deras praktik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)