”En av grunderna i demokrati är alla människors lika värde, det spelar ingen roll var vi kommer ifrån” : En kvalitativ studie om islamundervisningen med fokus på ”vi” och ”dem”, ur ett lärarperspektiv.

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Halmstad

Sammanfattning: I denna studie undersöker vi utifrån ett lärarperspektiv islamundervisningen på tre kommunala grundskolor, i en mångkulturell stad, Landskrona. Studiens fokus ligger vid att undersöka om ett ”vi” och ”dem” tänkande präglas i undervisningen om islam. Den utvalda metoden är semistrukturerade intervjuer med sex grundskolelärare, vilka är verksamma på tre olika skolor. Eftersom att media idag är en viktig informationskälla, som bidrar till att forma uppfattningar har studien även behandlat hur media tillämpas i islamundervisningen. Efter de genomförda intervjuerna har lärarna indikerat att media framförallt är den källa som kan ge en kontroversiell bild av islam. Vidare framkom det i studien att samtliga intervjuade lärare på ett varierande sätt upplevt en ”vi” och ”dem” känsla i såväl skolan som islamundervisningen. De intervjuade religionslärarna hävdar dessutom att religionen har en väsentlig roll i skapandet av ”vi” och ”dem”. Detta eftersom religionen förknippas med ens identitet, enligt de intervjuade lärarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)