Gestaltning av en skola med hänsyn till dagsljus : En fördjupning inom dagsljus och solvärmelaster i ett gestaltningsarbete av en skolbyggnad

Detta är en M1-uppsats från KTH/Byggteknik och design

Sammanfattning: Dagsljuset påverkar människans hälsa där påverkan på barn är mer påtaglig. Följderna av tillgången tilldagsljus i skolmiljöer är därför viktigt att studera.Syftet är att studera hur dagsljuset påverkar en skolmiljö och målet är att planera en skola i förhållande tilldetta. För att besvara detta har möten med projektledare och arkitekter genomförts. Intervjuer med elever,lärare, och rektor har även utförts, i samband med det gjordes platsbesök i två skolbyggnader. Det deladesäven ut en enkät till elever.Projektet tar plats i den nya stadsdelen Kista Äng där det finns en planerad skola. Det här examensarbetettar fram ett eget förslag på en planlösning och färdig modell av skolan. Förslaget är planerat för låg- ochmellanstadieelever där krav och rekommendationer från SISAB, lärare och elever har tagits i beaktande.Med hjälp av studier om skolors utformning, befintliga lokalprogram och planlösningar har en fullständigplanlösning tagits fram. Den består av de funktioner och rum som behövs för att driva en skola.Med stöd från möten med arkitekter och handledare har en färdig modell med väl uttänkt form, fasadma-terial och detaljer skapats. Här har hänsyn tagits till både visionen och detaljplanen för Kista Äng.En fördjupning i projektet bestod av att göra dagsljusstudier på klassrummen för att skapa en miljö somär tillräckligt ljus men inte för varm. Fönstersättningar har därför anpassats för att uppfylla krav på be-lysningsstyrka i enlighet med SS EN 17037:2018+A1:2021 och solvärmelast i enlighet med Miljöbygg-nad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)