Att skapa en inkluderande verksamhet för alla barn i fritidshemmet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Det övergripande syftet med vår studie är att undersöka hur pedagoger på olika fritidshem beskriver att de arbetar med inkludering och tillgängliga lärmiljöer ur ett specialpedagogiskt perspektiv samt ur ett fritidspedagogiskt perspektiv. Studiens syfte uppnås med hjälp av följande frågeställningar som enbart har ställts till grundlärare i fritidshem: • Hur beskriver fritidshemspersonalen att de arbetar i verksamheten för att inkludera alla barn med utgångspunkt i alla barns behov? • Hur beskriver fritidshempersonalen att de arbetar för att göra lärmiljön tillgänglig för alla barn? Studien har sin teoretiska utgångspunkt i barndomssociologin, där vi ansåg att barnperspektivet kunde förhålla sig till vårt syfte och frågeställningar. Ytterligare en utgångspunkt vi hade med var det inkluderande perspektivet utifrån både ett specialpedagogiskt perspektiv. Studien utgår från en kvalitativ metod, där empirin samlats in genom individuella semistrukturerade intervjuer. Fem skolor deltog i studien, där målet för oss var att få intervjua utbildad personal som aktivt arbetar på fritidshemmen. Inför intervjuerna utformades både en samtyckesblankett och en intervjuguide för respondenterna. Resultat, analys och diskussion avsnitten redogörs i ljuset av vald teori, tidigare forskning samt teoretiska begrepp. Resultatet visar på att lärarna har en tydlig utgångspunkt i barnens behov och intressen samt barns perspektiv när det kommer till sin planering av undervisning i fritidshemmet. Lärarna vill skapa möjligheter för att låta barnen vara delaktiga och bli inkluderade i undervisningen, samtidigt som anpassningar görs utifrån lärarnas synvinkel för vad som anses vara det bästa för barnen. Detta menar lärarna ska bidra till inkludering samt social- och pedagogisk delaktighet för barnen. Lärarna utgår från en helhetssyn på barngruppen där barnens behov och intressen ligger i fokus. Resultatet visar även på hur olika faktorer skapar både möjligheter och motgångar för det inkluderande arbetet. De olika faktorerna redogörs i arbetets resultatavsnitt som vidare sedan diskuteras i arbetets diskussionsavsnitt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)