?Det är svårt och då blir det tråkigt? - Attityder till grammatikundervisningen i svenskämnet bland elever i grundskolans senare år

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

Sammanfattning: Denna uppsats syfte var att undersöka vad elever i grundskolans senare år har för attityd till grammatikundervisningen i svenska. Min hypotes var att den allmänna attityden är negativ. Om detta antagande stämde ville jag undersöka vad som låg till grund för denna negativa inställning, samt ta reda på hur eleverna tyckte att man kunde göra för att förändra undervisningen till det bättre. De metoder jag använt mig av är dels en enkätundersökning bland 70 elever i skolår 6-9, dels mer djupgående intervjuer i gruppform med elva elever. Tyvärr så bekräftades min hypotes. Majoriteten av eleverna tyckte inte att grammatikundervisningen var rolig, och många tyckte att den var jobbig och svår. Positivt var dock att det i intervjuerna framkom en hel del förslag på hur man hade kunnat förändra undervisningen till det bättre. Där framkom även bland annat att lärarnas engagemang inte verkade vara så bra som det borde, då eleverna efterlyste både mer lärarledd undervisning och en mer positiv inställning från lärarnas sida.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)