Sökning: "frågeställning turism"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden frågeställning turism.

  1. 1. Organisatoriskt lärande inom kommunala turism- och besöksnäringsförvaltningar : en kvalitativ undersökning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Hampus Stedt; [2023]
    Nyckelord :Project management; Organisational learning; Tourism; Learning from projects.; Projektledning; Organisatoriskt lärande; Turism; Lärande av projekt;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka organisatoriskt lärande i samband med turismutvecklingsprojekt. För att besvara syftet har en frågeställning upprättats med frågorna 1. Hur definierar projektledare inom kommunala turism- och besöksnäringsförvaltningar organisatoriskt lärande? Och 2. LÄS MER

  2. 2. Vilka marknadsföringsstrategier är lämpliga för evenemang inom maratonlopp för att locka besökare? : En jämförande studie där en litteraturstudie framställs och jämförs med hur Stockholm Marathons aktörer arbetar med marknadsföringsstrategier för att locka besökare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Elvira Jerkovic; Petronella Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Stockholm Marathon; marathon; event; marketing strategies; visitors; tourism; sport tourism; Stockholm Marathon; maratonlopp; evenemang; event; marknadsföringsstrategier; besökare; turism; sportturism;

    Sammanfattning : Marknadsföringsstrategier är ett redskap som kan användas i flera syften av flera olika aktörer, bland annat företag, föreningar och andra verksamheter. I denna studie undersöks evenemanget Stockholm Marathon och vilka marknadsföringsstrategier deras aktörer använder i syfte att attrahera besökare till deras event för att därefter kunna sammanställa vilka marknadsföringsstrategier som är lämpliga för evenemang inom maratonlopp. LÄS MER

  3. 3. Hur kundlojalitet och legitimitet påverkas av en greenwashingskandal

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för ekonomi, geografi, juridik och turism

    Författare :Kristina Dahlin; Edda Ödqvist; [2022]
    Nyckelord :greenwashing; customer loyalty; newsmedias influence; social medias influence; sustainability; legitimacy; greenwashing; kundlojalitet; nyhetsmedias påverkan; social medias påverkan; hållbarhet; legitimitet;

    Sammanfattning : Frågeställning: Hur påverkas H&Ms kunder och dess lojalitet som följd av greenwashingskandaler, med hänsyn till deras befintliga hållbarhetssyn och hur de generellt påverkas av nyhetsmedia och social media? Hur förändrar H&M sin hållbarhetsrapportering för att stärka legitimiteten som följd av en förändrad kundlojalitet på grund av greenwashingskandal? Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera kundernas lojalitet till företag till följd av en greenwashingskandal, med hänsyn till nyhetsmedia och social media samt kundernas hållbarhetssyn. Vidare undersöks om och på vilket sätt företagen förändrar deras hållbarhetsredovisning som följd av greenwashingskandalen som påverkat kundlojaliteten för att upprätthålla legitimitet. LÄS MER

  4. 4. Krishantering inom turistföretag : En kartläggning av Ölands turistföretag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Vanessa Olsson; [2021]
    Nyckelord :kris; krishantering; företag; turism; covid-19;

    Sammanfattning : Frågeställning och syfte  På vilka sätt arbetar Ölands turistföretag med krishantering under coronapandemin? Syftet är att kartlägga hur Ölands turistföretag har arbetat med krishantering under coronapandemin. Teori kopplat till krishantering inom företag ligger till grund för att kunna genomföra en kartläggning på Ölands turistföretag. LÄS MER

  5. 5. Storskalig turismutveckling på en värdefull plats : En enkätstudie om utvecklingen av naturområdet Skutberget i Karlstad

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för geografi och turism

    Författare :Albert Holmer; Oliver Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Place value; New establishments; Destination development; Local residents; Platsvärde; Nyetablering; Destinationsutveckling; Lokalinvånare;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka värdet av en plats och hur det kan påverka lokalbefolkningens inställning till storskalig turismutveckling och nyetablering. För att besvara syftet har naturområdet Skutberget i Karlstad valts ut och etableringen av Muminvärlden utifrån frågeställningarna: Hur värderas naturområdet Skutberget som plats? samt Vad har invånarna för inställning till etableringen av en Muminvärld på Skutberget? I studien testades även fyra olika hypoteser där hypotes 1 och 2 ämnar besvara frågeställning 1 medan hypotes 3 och 4 kopplar an till frågeställning 2. LÄS MER