Inkludering av barn med koncentrationssvårigheter i montessoriförskolor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

Sammanfattning: Sammanfattning/Abstract Nord, Anna (2022). Inkludering av barn med koncentrationssvårigheter i montessoriförskolor. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. Mitt examensarbete belyser uppfattningar om på vilket sätt montessoripedagogiken kan främja barn med koncentrationssvårigheter. Syftet med denna studie är att få syn på hur några montessorilärare uppfattar inkludering av barn med koncentrationssvårigheter inom montessoripedagogiken. Frågeställningarna är följande: Vilka uppfattningar bland några montessorilärare framträder då det gäller barn med koncentrationssvårigheter?Hur menar dessa montessorilärare att montessoripedagogiken fungerar för barn med koncentrationssvårigheter?Vilket stöd hade montessorilärare önskat i form av specialpedagogiska insatser vad gäller barn med koncentrationssvårigheter?De teoretiska utgångspunkterna är inkluderingsperspektivet, de specialpedagogiska perspektiven (se Nilholm 2020) och KASAM (se Antonovsky 2009). Det var främst inkluderingsperspektivet som hjälpte mig att kunna jämföra montessoriverksamheterna med Anderssons (2015) inkluderingskriterier. KASAM var intressant eftersom där framkom att tillvaron bör vara begriplig, hanterbar och meningsfull för att fungera för barn med koncentrationssvårigheter. Däremot de specialpedagogiska perspektiven anser jag inte tillförde studien något väsentligt. Metoden har varit att genomföra semistrukturerade intervjuer med fem montessorilärare. Resultatet visar att informanterna önskar alla att kunna möta barn med koncentrationssvårigheter utifrån deras förutsättningar och behov. De anser att montessoripedagogiken lämpar sig väl för barn med koncentrationssvårigheter på grund av det individanpassade arbetssättet, den förberedda miljön och det konkreta arbetsmaterialet. Den enda negativa aspekten som framkom var valfriheten som ibland kan orsaka svårigheter för barn med koncentrationssvårigheter. Det som framkommit som kompletterar tidigare forskning är att informanterna var pålästa kring barn med koncentrationssvårigheter och villiga att anpassa både förhållningssätt och arbetssätt för dessa barn. Montessorilärarna hade helst önskat specialpedagogiska insatser i form av tillgång till eget resursteam inriktat på de privata förskolorna. Det är en fördel som specialpedagog att ha kunskap om barn med koncentrationssvårigheter som är vanligt förekommande på förskolor. Det är även en fördel att ha viss kännedom om montessoripedagogiken eftersom det är en relativt vanlig förskoleform i Sverige. Den specialpedagogiska implikationen är att specialpedagoger ska få upp ögonen för montessoripedagogiken och att många barn med koncentrationssvårigheter återfinns i dessa verksamheter. Det är därför viktigt att se hur dessa barns situation ser ut på montessoriförskolor. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)