Hur barn leker matematik : En observationsstudie gjord i förskolan

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att studera på vilka sätt matematik kommer till uttryck i barns lärande lek på förskolan. Vår frågeställning är: på vilka sätt kan matematik komma till uttryck i den lärande leken? Metodvalet till studien var videoobservation då den lärande leken skulle observeras i ett naturligt skeende. Vi använde oss av ett observationsschema för att organisera de matematiska händelserna under matematikens byggstenar. Matematikens byggstenar i denna studie är sortering och klassificering, geometri, form och mönster, rumsuppfattning och tidsuppfattning, mäta och antal och siffror. Studiens resultat visar att det förekommer matematik i barns lärande lek inom de matematiska byggstenarna. I vår studie kom vi fram till att matematiken uttrycks på olika sätt i barns lärande lek genom matematikens byggstenar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)