Transspråkande i svenskundervisningen : En litteraturstudie om transspråkande i svenskundervisningen i årskurs F-3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Sammanfattning: Denna litteraturstudie belyser transspråkandets påverkan på elevers språk-, kunskaps- och identitetsutveckling och hur transspråkande kan tillämpas i svenskundervisningen. Som framtida lärare i årskurs F-3 kommer vi med stor sannolikhet möta elevgrupper där en språklig mångfald finns. Vi behöver därmed ha rätt verktyg för att kunna bemöta den språkliga mångfalden och nyttja de språkliga resurser vi möter. Syftet med litteraturstudien är därför att bidra med kunskap om vad tidigare forskning säger om tillämpningen av transspråkande syn- och arbetssätt i praktiken, för att belysa dess betydelse för elevers språk- och kunskapsutveckling i ämnet svenska i årskurserna F-3. Syftet besvaras genom följande frågor: Vilka uppfattningar finns om hur transspråkande synsätt på svenskundervisningen påverkar elevers språk- och kunskapsutveckling i årskurs F-3? Hur kan ett transspråkande arbetssätt tillämpas i svenskundervisningen och vilken är lärarens roll? Den sociokulturella teorin ligger till grund för analysen av det insamlade materialet och ställs i relation till transspråkande. Materialet som undersöktes innehöll något av nyckelorden transspråkande, flerspråkighet och språkliga resurser. Det analyserades sedan i en översiktsmatris och olika kriterier för innehållets relevans för studien tillämpades. Resultatet visar att flerspråkighet ska ses som en resurs och nyttjas i form av transspråkande. Det visar dessutom att lärares uppfattningar om flerspråkighet är grundläggande för att transspråkande ska kunna äga rum. Transspråkande anses ge goda effekter på elevers språkutveckling, men även för utveckling av andra kunskaper och deras identiteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)