Sökning: "resonemang modellen"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden resonemang modellen.

  1. 1. Ökad tillväxt för en större uppgift: En analys av Polismyndighetens kompetensförsörjande arbete, sett genom institutionella logiker.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Pia Frölén; [2023-09-12]
    Nyckelord :Polismyndigheten; Institutionell logik; Kompetensförsörjning; Styrformer; Byråkrati; New Public Management NPM ; Mål- och resultatstyrning; Managementbyråkrati; Managementmode; Tillitsbaserad styrning och ledning; Governance; post-NPM; Byråkratisk logik; Managementlogik; Tillitslogik;

    Sammanfattning : Polismyndigheten har i uppdrag av regeringen att med sitt kompetensförsörjande arbete öka sin tillväxt med 10 000 fler anställda till utgången av 2024. Mot bakgrund av kompetensförsörjningens styrande roll i en organisation syftar uppsatsen till att undersöka hur de olika styrformer som präglat offentlig sektor över tid har präglat Polismyndighetens kompetensförsörjande arbete. LÄS MER

  2. 2. ÖKAD TILLVÄXT FÖR EN STÖRRE UPPGIFT : En analys av Polismyndighetens kompetensförsörjande arbete, sett genom institutionella logiker

    Magister-uppsats,

    Författare :Pia Frölén; [2023]
    Nyckelord :New Public Management NPM ; Governance; Polismyndigheten; Institutionell logik; Kompetensförsörjning; Styrformer; Byråkrati; Mål- och resultatstyrning; Managementbyråkrati; Managementmode; Tillitsbaserad styrning och ledning; Post-NPM; Byråkratisk logik; Managementlogik; Tillitslogik;

    Sammanfattning : Polismyndigheten har i uppdrag av regeringen att med sitt kompetensförsörjande arbete öka sin tillväxt med 10 000 fler anställda till utgången av 2024. Mot bakgrund av kompetensförsörjningens styrande roll i en organisation syftar uppsatsen till att undersöka hur de olika styrformer som präglat offentlig sektor över tid har präglat Polismyndighetens kompetensförsörjande arbete. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på digitala prov i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Jonnie Stoltz; [2023]
    Nyckelord :SAMR-modellen; digitalisering; högstadiet; skola; teknologi;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur digitala verktyg används som bedömningsmetod inom  matematik på högstadiet. Studien genomfördes som en kombination av en kvantitativ enkätstudie med 67 matematiklärare på högstadiet och fyra kvalitativa intervjuer med matematiklärare på högstadiet. LÄS MER

  4. 4. A Prompting Framework for Natural Language Processing in the Medical Field : Assessing the Potential of Large Language Models for Swedish Healthcare

    Master-uppsats, KTH/Medicinteknik och hälsosystem

    Författare :Anim Mondal; [2023]
    Nyckelord :Healthcare; NLP; GPT; framework; medical; AI; Hälsovård; NLP; GPT; ramverk; medicin; AI;

    Sammanfattning : The increasing digitisation of healthcare through the use of technology and artificial intelligence has affected the medical field in a multitude of ways. Generative Pre-trained Transformers (GPTs) is a collection of language models that have been trained on an extensive data set to generate human-like text and have been shown to achieve a strong understanding of natural language. LÄS MER

  5. 5. “Eftersom det är ett kretslopp så går allt runt ändå” - att visualisera det komplexa : En studie om elevers utvecklade förståelse om det samhällsekonomiska systemet med hjälp av en visuell modell

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Caroline Johansson; Sandra Lustych; [2022]
    Nyckelord :Visuella modeller; kritiska aspekter; möjliggörande element; samhällsekonomiska systemet; fenomenografi variationsteori;

    Sammanfattning : Denna studie har undersökt hur undervisning som är baserad på en visuell modell kan utformas för att möjliggöra för elever på mellanstadiet att utveckla en kvalificerad förståelse av det samhällsekonomiska systemet. För att ta reda på detta undersöktes vilka möjliggörande element i undervisningen som ledde till ett urskiljande av de kritiska aspekter som undervisningen fokuserade på. LÄS MER