Planerares arbetstillfredsställelse inom hemtjänsten i Luleå kommun

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Planeringen av brukarnas insatser inom hemtjänsten i Luleå kommun har förändrats. Antalet planerare har minskats, deras arbetsuppgifter har utökats och blivit mer strukturerade. Utöver planeringen arbetar planerarna även med omvårdnad hos brukare. Arbetsfördelningen varierar mellan enheterna. Syftet med studien var att undersöka planerarnas arbetssituation och arbetstillfredsställelse, om arbetsfördelningen har inverkan på arbetstillfredsställelsen och om det finns utvecklingsområden för ökad tillfredsställelse. Dataunderlag har samlats in med en webbenkät baserad på mätinstrumentet Measure of Job Satisfaction. Därtill ett antal öppna och slutna frågor angående arbetssituation och arbetsfördelning. Enkäten skickades till 39 planerare med en svarsfrekvens på 61.5% ( n =24). Resultatet visar att arbetssituationen för planerarna varierar vad gäller uppgifter, tidfördelning och hur arbetet är strukturerat. Planerarna är tillfredsställda med förhållanden relaterade till personlig tillfredsställelse, professionellt stöd, framtidsutsikter och standard på arbetet, liksom den övergripande arbetstillfredsställelsen. Planerarna är varken tillfredsställda eller otillfredsställda med förhållanden relaterade till arbetsbörda, utbildningsmöjligheter samt ersättning och lön. Studien visar att arbetsfördelningen har viss inverkan på tillfredsställelsen. Den viktigaste slutsatsen som kan dras av studien är att planerarna har en övergripande arbetstillfredsställelse i dagsläget. Samtliga arbetsfaktorer är av värde att underhålla och utveckla, däremot finns anledning att särskilt se över faktorer som kan få inverkan ur ett kompetensförsörjningsperspektiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)