Sociala medier äts upp av reklam : Engagemangets betydelse för användarens tolerans av reklam på TikTok och Facebook

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Har de olika reklamstrategierna som används på TikTok och Facebook olika påverkan hos användarens engagemang? Syftet med denna studie är att få djupare förståelse för användares engagemang av reklam på TikTok och Facebook. Studien avser även undersöka när användaren väljer att stänga ner applikationen som konsekvens av lågt engagemang för reklamformens innehåll i applikationerna.  Denna kvantitativa studie använde ett digitalt enkätformulär för att samla in empiri som visade respondenternas engagemang för reklam på TikTok och Facebook. Undersökningen distribuerades genom ett snöbollsurval för att sedan analyseras genom SPSS.  Det finns ett större engagemang inom användandet av TikTok än inom Facebook. Reklamform och reklamstrategi har en direkt påverkan på användarnas engagemang i sociala medierna. Anledningen kan vara avsaknad av tillräcklig värdering eller tanke för reflektering hos användaren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)