Storskalig förändring i komplexa system : Utforskande av en förändringsresa, från traditionell förvaltning till offensivkvalitetsutveckling i en kommun
Sammanfattning: Utifrån att samhället genomgår stora förändringar och står inför nya utmaningar finns ett behov av förmåga att möta framtiden på ett nytt sätt. Det ställs nya krav på hur organisationer behöver jobba med utveckling då transformationen skapar nya beteenden hos oss människor. Offentlig sektor utmanas precis som andra myndigheter och företag. Ambitionen med examensarbetet har varit att utforska och beskriva en förändring i stor skala utifrån ett helhetsperspektiv. En kommunal verksamhet, som i två års tid arbetat med att åstadkomma en storskalig förändring, har varit föremål för denna fallstudie. Fallstudien har genomförts genom bland annat djupintervjuer, workshops och semistrukturerade intervjuer. Analysen har hämtat inspiration från Kuipers, Higgs, Kickert, Tummers, Grandia, och van der Voets (2013) rekommendationer till forskning om förändring i offentlig sektor. Rekommendationerna handlar om att inkludera förändringens kontext, innehåll, process, resultat och ledarskap. Den förändring studieobjektet genomgår inkluderar värderingar och kultur, arbetssätt och verktyg och drivs med målet att öka professionaliseringen, öka graden av personcentrering och för att etablera ett kontinuerligt lärande. Studiens resultat har visat att flera händelser och insatser är avgörande i en storskalig förändring mot offensiv kvalitetsutveckling som stämmer överens med tidigare forskning som rekommenderar att flera olika modeller och strategier bör användas beroende på situation. Studiens resultat visar också att framgång kan uppnås genom att bedriva flera förändringsprocesser parallellt och på kort tid. Tidigare forskning talar istället om att förändring behöver ta tid. Flera upplevda framgångsfaktorer har identifierats och de flesta framgångsfaktorerna är inte desamma som lyfts i den tidigare forskning som studerats. De framgångsfaktorer som är unika för fallstudien är: modigt ledarskap, systemtänkande, att utgå från kundens fokus istället för kunden i fokus, användning av teoretiska förändringsmodeller för att förankra förändringsarbetet, att driva flera förändringsprocesser parallellt i högt tempo och att inkludera organisationens kontext och historia. Studiens resultat har visat att fallorganiastionens förändringsprocess kan beskrivas i fjorton steg. Vissa av stegen återfinns i de teorier som studerats och vissa återfinns inte. Att stegen skiljer sig åt kan bero på att detaljnivån skiljer sig mellan studiens resultat, som mer specifik och de teoretiska förändrinsmodellerna, som är mer generella. Hörnstenarna i hörnstensmodellen har utifrån studiens resultat kunnat sekvenseras i en viss ordning och beskrivas med olika tyngdpunkt och betoning. Hörnstensmodellen skulle enligt studien kunna användas som en värderingsmodell i ett storskaligt förändringsarbete men också utifrån arbetssätt och verktyg.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)