Digitaliseringens inverkan på byggsektorn : En empirisk undersökning av användarupplevelser och värdeskapande genom implementering av en digitalstrategi

Detta är en Master-uppsats från KTH/Ledning och organisering i byggande och förvaltning

Sammanfattning: Sammanfattning Denna studie undersöker användarnas upplevelser av en digital strategi och vilka värden somanvändarna upplever skapas av en digital strategi vid ett internationellt entreprenadföretag iSverige. Dessutom undersöker studien hur en digital strategi bidrar till hållbart byggande. För att samla data användes semi-strukturerade intervjuer som den primäraforskningsmetoden. Medarbetare inom produktionsfasen på företaget Skanska valdes ut för atterhålla kunskap och insikter om deras digitala strategi. Detta för att få en förståelse avanvändarnas upplevelse av att använda de digitala verktygen och de värden de ser attverktygen skapar. Valet av semi-strukturerade intervjuer gjordes för att möjliggöra flexibilitetatt ställa följdfrågor och uppnå en djupare förståelse för specifika aspekter. Resultaten av studien visade att en digital strategi vid ett internationellt entreprenadföretag kanutifrån användarnas upplevelser bidra till betydande mervärde genom att minska kostnader,öka effektivitet och förbättra kvalitet. För att maximera värdet av digitala verktyg är det avstor vikt att involvera medarbetarna, erbjuda adekvat stöd och utbildning samt skapaanvändarvänliga verktyg. Dessutom kan en digital strategi främja hållbart byggande utifrånrespondenternas upplevelser genom att integrera miljöaspekter i digitala verktyg och program.För att jobba mer mot ett hållbart byggande så bör en tydlig sammanbindning skapas mellanmiljö och digitala verktyg samt främja effektiv hantering av resurser och användning avförnybar energi. På detta sätt kan digitalisering bidra till att göra produktionen energieffektivoch nå nettonollutsläpp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)