Pojkars och flickors attityder till läsning : En studie av elevers läsning i årskurs 9

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Lars Pettersson; [2012]

Nyckelord: pojkar; flickor; årskurs 9; attityder; läsning; literacy;

Sammanfattning: Denna studie söker ta reda på vilka attityder till läsning som finns i en årskurs 9. En enkätundersökning ligger till grund för denna undersökning. Den utfördes i en mellansvensk skola i en klass i årskurs 9. Klassen bestod av 13 pojkar och 13 flickor varav alla pojkar svarade. Resultatet visade att det är både flickor och pojkar som tycker att läsning kan vara tråkigt och jobbigt. Fler flickor än pojkar i denna studie tycker om att läsa. De pojkar och flickor som svarat att de inte tycker om att läsa använder uttryck som bl.a. ”jättetråkigt”, ”tråkigt”, ”drygt”, ”segt” och ”ofrivilligt” för att beskriva varför de inte tycker om läsning. De pojkar och flickor som svarar att de tycker om att läsa beskriver läsning som ”avslappnande”, ”levande”, ”mysigt”, ”härligt”. Flera av pojkarna menar att det är roligt att läsa endast om de läser något de själva är intresserade av. Pojkarna svarar att om de får välja läser de helst sience-fiction, tidningar, faktatexter, sportnyheter, facebook. Pojkarna använder ofta datorn för att hitta olika fakta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)