Risker med influencer marketing ur ett företagsperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Det kan vara riskfyllt att externt involvera en influencer med syfte att representera ett varumärke. En influencers levnadssätt, agerande eller handlingar riskerar att leda till negativa utfall för ett företag. Många företag som använder sig av influencer marketing idag, är medvetna om de risker som finns och hur det kan påverka ett varumärke negativt. Det har däremot inte gjorts många studier om hur företag resonerar kring dessa risker och hur de arbetar med att förebygga risker inför samarbeten med influencers. Med utgångspunkt i tidigare forskning om riskhanteringsstrategier samt influencer-kommunikation syftar studien till att undersöka risker samt analysera riskhantering vid influencer marketing. Studiens resultat ska bistå med en modifierad modell som kan användas av företag som önskar utveckla sitt arbete med riskhantering i anknytning till nyttjandet av influencer marketing. Metoden som tillämpats i denna studie är en kvalitativ ansats med sju semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna har gjorts på svenska företag i olika storlekar och i olika branscher där samtliga använder sig av influencer marketing som marknadsföringsstrategi. Intervjuerna har genomförts med personer på företagen som har en arbetsroll på marknadsavdelningen och som är insatta i företagets arbetssätt vad gäller influencer marketing. Resultatet visar att den främsta risken med nyttjandet influencer marketing, ur ett företagsperspektiv är ryktesrisken. Den mest framträdande riskhanteringsstrategin för att minimera denna risk är utförandet av inofficiella samt officiella bakgrundskontroller på influencers som de syftar till att engagera. Vidare beskriver företagen ytterligare risker som kan uppstå vid användandet av marknadsföringsmetoden, vilket beskrivs som politiska risker, agerande från en influencer som företaget således inte står bakom samt att influencern kan förmedla en felaktig bild av företaget och som inte går i linje med varumärkets värderingar. Företagen använder ytterligare riskhanteringsstrategier i form av goda relationer och upprättanden av avtal för att minimera dessa risker. Graden av risk påverkas av olika faktorer. Studiens riskhanteringsmodell tar hänsyn till dessa faktorer och ämnar hjälpa företag att öka sannolikheten och effekten av positiva utfall samt att reducera sannolikheten och inverkan av negativa utfall vid ett influencer samarbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)