Den förs”könande” läroplanen : Sexualitet, samtycke och relationer i svenska läroplaner

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

Sammanfattning: Detta arbete ämnar att analysera flera läroplaner skapade mellan 1955 och 2022 för att undersöka formationen av sexualitet och kön, risk samt makt. Detta görs genom att använda diskursanalytiska metoder utifrån följande perspektiv: Sexualitet och kön, risk samt makt. Genom att utgå från Barnard, Bergström & Boréus, Laskar samt Lukes olika teoretiseringar förtydligar detta arbete den uttryckta läroplanen samt den antydda läroplanen. Resultatet visar att läroplanernas formationer av sexualitet och kön samt makt har förändrats över tid. Sexualitet och kön har gått från att endast inkludera cismän till att övergå till en könlös inkludering genom termer som elev eller eleven. Makten över undervisningen har skiftat från regeringen och Skolöverstyrelsen till eleverna för att slutligen existera i ett utrymme mellan regeringen och läraren. Riskdiskursen är den diskurs som kontinuerligt existerat i liknande former mellan läroplanerna. Förändringen i makt, sexualitet och kön visar på en förändring i skolnormen, dock så visar kontinuiteten i riskdiskursen att sexualundervisningens fokus ej förändrats nämnvärt utan fortsätter med sitt fokus på riskbeteenden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)