Kan själv!? : -vad är verksamhetsnyttan för att själv skapaunderlaget för en Chatbot?

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Informationssystem

Sammanfattning: Denna uppsats är uppbyggd på Design Science Research (DSR), där det inom denna studiestuderas den verksamhetsnytta som kan bli av att skapa en egen inlärd Chatbot. DesignScience Research är inom denna studie bron mellan skapandet och teoristudierna. Inomstudien skapas det en artefakt i form av en konceptuell modell, för att ge en framtida lösningför en modell som kan implementeras inom verksamheten. Att lära Chatboten automatisktfrån verksamhetens egna hemsida, har framgått som önskvärt. Artefakten har utvärderatsgenom dels ett experimentet med Natural Language Processing (NLP) paket och algoritmer,samt maskininlärningspaket och metoder. Den myndighet som studeras i denna studie ärRiksantikvarieämbete (RAÄ), där deras data har insamlats och behandlats med NLP ochmaskininlärning. Informationen som är insamlad i denna studie är cirka 70 % av RAÄsmaterial från hemsidan. Det som framkom från utvärderingen är att det krävs ett merdomänspecifikt corpus för att kunna skapa bättre klustrering av datat. Artefakten fråndesignen visade sig uppskattad utifrån att nyttan med inlärningen inte enbart skulle resultera ien Chatbot som fungerar för externa användare, utan även kan vara en hjälp för internaanvändare, som ett internt hjälpmedel för att söka av sin egen hemsida.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)