Om krisen kommer : En tvärsnittsstudie om turistnäringens överlevnad under coronapandemin

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Följande uppsats är en kvalitativ tvärsnittsstudie som undersöker hur den svenska turistnäringen har hanterat coronapandemin under år 2020. Den 11 mars 2020 kom COVID-19 att klassas som en pandemi. Coronapandemin har påverkat många branscher, varav en av de drabbade är turistnäringen. Även turistnäringen i Sverige är särskilt drabbad, varför Gotland som är en populär turistort är en lämplig plats att undersöka.Studien undersöker även hur turistnäringen hanterat det etiska dilemmat som samhällsansvar kontra en fungerande verksamhet inneburit. Att hålla en verksamhet öppen är förvisso nödvändigt för en god ekonomi, men medför även en risk om att sprida ett virus. Därför undersöker vi också hur de respondenter vi intervjuar ser på balansen att inte öka smittspridningen av COVID-19 och att fortgå med en fungerande verksamhet.Det teoretiska ramverket innehåller definitioner, teorier och modeller som beskriver krishantering, krishanteringsprocessen samt att företagens etiska ansvar diskuteras. Forskningsmetoden som används i denna uppsats är en tvärsnittsstudie som utgår ifrån semi-strukturerade intervjuer. De respondenter som intervjuas arbetar inom svensk turistnäring.Vid analysering av den empiriska datan finner vi att respondenterna vidtagit särskilda åtgärder för att hantera coronapandemin. En stark motivation att överleva och en förmåga att vara flexibel tycks vara goda kvaliteter vid en kris. Det finns dock många variabler som också påverkar vilken krishantering som passar varierande verksamheter. Olika verksamheter innehar också varierande förutsättningar som påverkar hur de agerat under planeringsskedet, våren 2020. Det etiska dilemmat hanterades genom varierande handlingar som resulterade i ekonomiska påfrestningar, men även minskad smittspridning. Vissa verksamheter stängde ned sin verksamhet, andra ändrade sitt koncept helt och övriga begränsade sin verksamhet. Det visade sig dock att det fanns ett visst intresse för verksamheterna själva att också vidta åtgärder för att minska smittspridningen. Konsumenter tycks uppskatta verksamheter som tar ställning och agerar för att åtgärda kriser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)