Strategier för plötsliga prisförändringar inom åkerinäringen

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Gotlands geografiska läge gör att många behöver ta sig till och från fastlandet med båt eller flyg. För åkerinäringen som kör gods till och från Gotland är färjan det enda alternativet. Destination Gotland är den enda aktör som främjar resor till och från fastlandet. Den senaste tiden har Destination Gotland haft plötsliga prishöjningar som i sin tur har väckt starka reaktioner bland företag, politiker och gemene man.  Syftet med studien är att undersöka hur åkerinäringen på Gotland hanterar plötsliga prisförändringar. Hur de arbetar för att vara resilienta och hur de arbetar med att bibehålla relationerna när det uppstår en kris/plötslig händelse. Vidare söker studien svar på hur åkerinäringen arbetar för att vara resilienta.  Denna studie genomfördes med en kvalitativ metod baserad på semistrukturerade intervjuer. Det empiriska materialet har tillhandahållits av sju intervjuer från sju olika företag på Gotland. De sju företagen varier, vad gäller storlek, antal anställda och Intervjuerna genomfördes med chefer och VD:ar från respektive företag.  Resiliens som begrepp, strategier om förhandlingsteknik, anpassningar, risk-hanteringen och teorin om social-utbytesteori utgör det teoretiska ramverket för denna studie.  Resultatet visar att åkeriföretagen i första hand försöker förhandla utifrån ett relationsperspektiv, där de önskar att samtliga parter blir nöjda, och att detta främjar långsiktigt företagsamheten. Företagen arbetar med anpassningar när någon plötslig händelse inträffar och kan anpassa verksamheten till viss mån. Det har framkommit att anpassningsförmågan varierar beroende på företagens storlek, resurser och tidigare erfarenheter. Genom att teckna rörliga priser i avtalet och införandet av ett ”båttillägg” blir de större företagen mer försäkrade att klara av den plötsliga prisförändringen från Destination Gotland än de små företagen.  Uppföljning, förtroende och kommunikation är tre nyckelord som framkom frekvent i det empiriska datamaterialet. Åkeriföretagen genomför uppföljningar för att säkerställa att kundernas förväntningar har uppfyllts. Företagen i studien engagerar sig i händelser som är av betydelse för företaget och kunderna och strävar efter att vara transparenta i sitt arbete. Förtroende är en central aspekt för företagen och de strävar efter att etablera ökat förtroende samt att bygga och bevara hållbara kundrelationer. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)