Pionjärskap inom läkemedelsbranschen - AstraZeneca och First-moverstrategi

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte Syftet med denna uppsats är att undersöka och analysera hur läkemedelsföretaget AstraZenecas verklighet förhåller sig till begreppet first-mover advantage. Vi ämnar även undersöka hur AstraZeneca agerar för att behålla de first-mover advantages som företaget tillskansat sig. Det teoretiska syfte är inte att utveckla en helt nya teori utan att med ett konceptuellt tillvägagångssätt studera var företagets verklighet stämmer respektive inte stämmer in på av oss vald teori. Vi bidrar därför med en kompletterande teori för fallföretaget, utifrån de speciella förutsättningar som gäller. Slutligen ämnar vi kritiskt granska den nuvarande strategin för AstraZeneca med hjälp av befintlig teori och poängtera de eventuella brister företaget har i förhållande till befintlig teori där den skulle kunna appliceras. Metod Vi har vid genomförandet av uppsatsen tagit hjälp av kvalitativa djupintervjuer med personer på det av oss utvalda fallföretaget. Vi använder oss av fallstudiemetodik för att få ut den bästa möjliga informationen. På så vis skapar vi en tydligare bild av den företeelse vi studerar. Det kan därför sägas att vi använder oss av en form av det explorativa tillvägagångssättet med hjälp av den abduktiva forskningsmetoden. Slutsats Vid undersökningen av hur AstraZeneca förhöll sig till begreppet first-mover advantage kunde tydliga samband mellan teori och empiri påvisas men även stor diskrepans. För AstraZeneca var pionjärskapet inte ett val utan en självklarhet. AstraZeneca har i likhet med teori anammat patentet som en viktig fördel men har många gånger inte använt sig av andra konkurrensfördelar som ett pionjärskap kan innebära. First-moverstrategi är så mycket mer än att bara vara först med produkt på en marknad och ta patent på sin produkt. Genom att utnyttja det försprång ett företag har i förhållande till sina konkurrenter kan företagets skapa inträdesbarriärer mot efterföljare. Vi bidrar med en mer kompletterande bild både vad det gäller skillnader mellan teori och empiri men även för hur fallföretaget skulle kunna utnyttja och beakta en mer djupgående aspekt av first-mover advantages I uppsatsen läggs en modell fram som förenar utvald teori med hur AstraZeneca enligt vår mening skulle kunna gå vidare

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)