Sökning: "högre utbildningsval"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden högre utbildningsval.

  1. 1. Nytta eller nöje i valet och kvalet kring framtida jaget

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Adam Nilsson; [2024]
    Nyckelord :Social cognitive career theory; person-environment fit theory; academic well-being; well-being; Social Sciences;

    Sammanfattning : Finns det ett samband mellan utbildningsval och universitetsstudenters välmående under studietiden? 30 universitetsstudenter svarade på frågor om deras utbildningsval, deras motivation till universitetsstudier och deras välmående. En regressionsanalys visade att utbildningsval baserat på intresse inte ledde till högre välmående än val baserat på karriärutsikt. LÄS MER

  2. 2. Vad vill du bli när du blir stor? : En kvantitativ studie om faktorer bakom socionomstudenters studieval

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Michela Jabrolahdo; Lene Valdebenito; [2023]
    Nyckelord :Socialt arbete; socionomstudenter; altruism; motivationsfaktorer;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa studie har sitt fokus på faktorer som motiverar valet av att bli socionom. Individuella faktorer inkluderar studenternas bakgrund, intressen och tidigare erfarenheter, medan strukturella faktorer innefattar utbildningens utformning och arbetsmarknadens förutsättningar. LÄS MER

  3. 3. Skogliga utbildningar och konkurrens – En analys av studenternas väg till slutgiltigt val

    Kandidat-uppsats, SLU/School for Forest Management

    Författare :Anna Rietz; [2022]
    Nyckelord :utbildningsval; ansökningar; studentunderlag;

    Sammanfattning : Förutsättningar för de skogliga utbildningarna har förändrats mycket bara de senaste åren. Utbudet av skogliga utbildningar har länge dominerats av endast tre program: Jägmästar-, Skogsmästar- och Skogsteknikerprogrammet. LÄS MER

  4. 4. ”Det kändes som enda sättet till ett bättre arbete” : En kvalitativ studie om traditionella könsmönsters påverkan på unga kvinnors utbildningsbehov

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Hanna Sundman; [2021]
    Nyckelord :unga kvinnor; högre utbildning; könssegration; genus; symboliskt och kulturellt kapital;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att undersöka och analysera traditionella könsmönsters påverkan på unga kvinnors upplevda utbildningsbehov. För att uppfylla syftet har studien avsett att besvara följande frågeställningar: Varför upplever unga kvinnor ett utbildningsbehov efter gymnasiet? Hur kan unga kvinnors utbildningsval i gymnasiet förstås och diskuteras utifrån ett genusperspektiv? Hur kan unga kvinnors investering i högre utbildning förstås och diskuteras utifrån ett klassperspektiv? För att uppfylla syftet har studien tagit avstamp från den kvalitativa ansatsen och detta för att söka djupare förståelse för det studerade fenomenet. LÄS MER

  5. 5. Progressiv Fritid : Meningsfull fritid ur ett post-progressivt jämlikhetsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Jonathan Madeland; Olle Mattsson; [2017]
    Nyckelord :Klasskillnader; Meningsfull fritid; Social reproduktion; Likvärdiga möjligheter; Fritidshem;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi fritidspedagogers förhållningssätt till meningsfull fritid för barn, hur dessa förhållningssätt står emot föräldrar inom medel- och arbetarklassen, och om fritidspedagoger använder verksamheten för att skapa likvärdiga möjligheter för barn att generera utbildningsfrämjande resurser. Barn rustas olika inför framtiden beroende på vilket hem och vilka uppväxtvillkor de föds in i vilket föreslår en inbyggd orättvisa i vårt samhälle. LÄS MER