Genusframställning i svenska läromedel för lågstadiet – En komparativ studie av två läromedel och två läroplaner i svenska

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Uppsatsen analyserar Elin Gerok och Lily Jaboksons läromedel Vi läser och lär 2 (1973) samt Richard Hulténs läromedel Prima svenska 2 (2015), som båda är läromedel för åk 2 i ämnet svenska. Syftet med analysen är att jämföra hur de två läromedlen framställer genus i text och bild. Syftet är även att undersöka om de två läromedlen är förenliga med de styrdokument som är aktuella för respektive tidsperiod. Denna studie görs genom en komparativ text- och bildanalys utifrån ett genusperspektiv. Analysen visar att det finns en medvetenhet om genus i de båda läromedlen, men att det visar sig på olika sätt och att det framträder olika mycket. Analysen visar även att genusfrågan förändras över tid och att denna trend troligtvis kommer att fortsätta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)