”Jag kände att mitt mammahjärta pratade med lärarna, fast utan ord” : En kvalitativ studie om hur vårdnadshavare som nyligen kommit till Sverige upplever introduktionen till förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med förståelse om hur introduktionen till förskolan upplevs av vårdnadshavare som nyligen kommit till Sverige. Studien har utgått från följande frågeställning: Hur beskriver vårdnadshavarna upplevelsen av introduktionen till förskolan?  Studien har genomförts med en kvalitativ ansats och med semistrukturerade intervjuer som metod. För att synliggöra gemensamma teman i den insamlade empirin har en tematisk analys genomförts. Studien är därefter analyserad utifrån ett relationellt perspektiv. I resultatet synliggörs tre teman: relation, samspel och kommunikation. Resultatet visar att vårdnadshavarnas beskrivningar av introduktionen åskådliggör att en välkomnande atmosfär är viktig för att introduktionen ska upplevas som positiv. Resultatet visar även att kommunikation är relationsskapande, men att den verbala kommunikationen inte är avgörande för att skapa förutsättningar för en god introduktion utan andra kommunikativa uttryckssätt är mer betydelsefulla. Den faktiska tiden tillsammans med sitt barn på förskolan samt känslan av tid ansåg vårdnadshavarna också påverkade upplevelsen av det första mötet med förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)