För vem är kollektivtrafiken tillgänglig? - En analys av kollektivtrafiken i Malmö stad

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi

Sammanfattning: Malmö har utvecklats från att vara en industristad förr till att idag profilera sig som kunskaps- och evenemangstad. I takt med att nya visioner och mål satts upp finner man ett genomgående tema staden arbetar starkt för – en hållbar utveckling. En hållbar utveckling skall skapa det attraktiva Malmö, dit fler människor vill söka sig. För att uppnå visionen om att bli en mer hållbar stad beskriver Malmö att en god tillgänglig kollektivtrafik en utav grundförutsättningarna. Denna uppsats syftar till att klargöra vem i Malmö som har god tillgänglighet till kollektivtrafiken, vart i Malmö är tillgängligheten till stadsbussar med högst, medel och lägst turutbud, hur stor andel av de med dålig tillgänglighet till kollektivtrafik i Rosengård, Husie och Västra innerstaden utgörs av barn, ungdomar och äldre samt ifall det går att urskilja större skillnader gällande tillgängligheten till viktiga platser i staden från Rosengård, Husie och Västra innerstaden. Studien bygger på en kvantitativ analys med GIS som metod med syftet att mäta tillgängligheten. Med hjälp av begreppen hållbart resande och social exkludering förklaras vad en god tillgänglig kollektivtrafik kan ha för bidragande resultat. Empirin grundas på kvantitativ data från skriftliga dokument av Skånetrafiken och Malmö samt kartmaterial av Lantmäteriet och Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi. Kvantitativa data utgör grunden för GIS analyserna. Teori om tillgänglighet och hur den mäts samt begreppen social exkludering och hållbart resande används för att analysera och tolka det empiriska materialet. Resultatet av studien visade det finns stora skillnader mellan centrala områden jämförelsevis med mellan- och ytterområden utifrån tillgängligheten till viktiga platser i staden. Trenden är att andel med god tillgänglighet till kollektivtrafik är högst i centrala Malmö och minskas därefter ju längre från stadskärnan man kommer med ett fåtal avvikande fall. Tillgängligheten till stadsbussar med högre turutbud följde även detta mönster då avvikelser fanns som bröt mot regeln.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)