Samtal om musik språkutvecklande musikundervisning i grundskolans högre år

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

Sammanfattning: Syftet med studien är att ur ett språkteoretiskt perspektiv undersöka hur elever i grundskolans högre år talar om musik. Teorier om språkutveckling och språk har använts för att påvisa samband mellan språkutveckling och utveckling inom andra områden. Betoningen har här främst legat på musikämnet. Teorierna understryker helhetsperspektivets roll i den språkutvecklande miljön. Integrering av språk, tanke och handling framhålls som viktig och grundläggande för att bidra till det meningsskapande som utgör grunden för allt lärande. Här betonas särskilt vikten av att grundskolans musikundervisning är språkutvecklande samt vad som karakteriserar en sådan undervisning. Metod: Undersökningen har haft en kvalitativ forskningsansats och baserats på intervjuer av ungdomar i grundskolans högre år. Intervjuerna har utformats som jämförande samtal om tre musikstycken och analyserats utifrån samtalsämnen och språkutvecklande innehåll. De forskningsfrågor som undersökningen grundat sig på har handlat om hur elever i grundskolans högre år talar om musik samt hur dessa samtal kan betecknas som språkutvecklande. Slutsatser: Uppsatsens slutsatser pekar på en mångfacetterad språkanvändning och en gediget språkutvecklande miljö i de sammanhang där samtalen om musik dokumenterats. Slutsatsen är vidare att det idag förekommer brister i grundskolans musikundervisning beträffande det språkutvecklande innehållet och att behovet av att utveckla detta är stort.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)