Gymnasieelevers upplevelse av trygghet i skolan

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Trygghet och studiero är viktiga faktorer för elevers möjlighet att få en lyckad skolgång, vilket är en skyddsfaktor för god hälsa och ett fungerande vuxenliv. Skolsköterskan ska i samverkan med övrig skolpersonal arbeta förebyggande och hälsofrämjande och kan därmed medverka till ett positivt skolklimat där elever känner sig trygga och delaktiga.Syfte: Att undersöka gymnasieelevers upplevelse av trygghet i skolan.Metod: En retrospektiv longitudinell metod med kvantitativ ansats tillämpades. I studien användes den studerade gymnasieskolans årliga enkätundersökning från år 2017, 2019 samt 2020 och totalt ingick 1115 enkätsvar. Resultat: Studien visar att elevernas upplevelse av trygghet i skolan är god och att den har ökat under de studerade åren. Klassrummet är en av de miljöer som upplevs mest tryggt medan miljöerna i omklädningsrum och i samband med idrottslektion upplevs minst trygga. Ett signifikant samband ses mellan skolans arbete mot kränkningar och att elever bemöter varandra med respekt.Konklusion: För att elever även fortsättningsvis ska kunna uppleva en skolmiljö som präglas av trygghet och goda relationer är det viktigt att skolans likabehandlingsarbete fortskrider samt utvecklas och utvärderas. Skolsköterskan har genom sin kunskap om elevers upplevelse av trygghet och sitt salutogena synsätt möjlighet att främja en hälsosam skolmiljö samt undanröja risker för utsatthet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)