Digitalisering inom detaljhandeln : En fallstudie om hur digitalisering påverkar kundnära personal inom detaljhandeln

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Axel Sedin, Daniel Eriksson, Max Hedström Titel: Digitalisering inom detaljhandeln - En fallstudie om hur digitalisering påverkar kundnärapersonal inom detaljhandeln Handledare: Peter Ekman Nyckelord: Digitalisering, detaljhandel, medarbetare, anställda Forskningsfråga: Vilka aspekter påverkar medarbetarnas upplevelser av digitalisering inomdetaljhandeln? Syfte: Syftet med studien är att undersöka vilka drivande aspekter som påverkar attityden tilldigitalisering, samt hur detta påverkar kundnära personal på svenska detaljhandelsföretag. Studienhar ett särskilt fokus på medarbetares individuella upplevelser, både positiva och negativa, till vilka aspekter som är av värde för att acceptera teknologi. Metod: Studien använder en kvalitativ metod där nio semistrukturerade intervjuer genomförts. Empiriskt material har sedan analyserats tematiskt med “Technology Acceptance Model" somangreppssätt. Slutsats: Studien identifierar flera aspekter som påverkar anställdas attityd till digitalisering inom detaljhandeln. Aspekter som effektivitet, upplevda fördelar, normer, bekantskap med tekniken, teknisk kreativitet och gränssnittens användarvänlighet påverkar positivt attityden till digitalisering. Datorångest, oro för personlig integritet och bristande självförtroende i tekniska färdigheter kan däremot leda till en negativ attityd och motstånd mot tekniken. Upplevda fördelar i form av minskad stress och bättre arbetsmiljö har identifierats, även om de inte direkt återspeglas i den teoretiska referensramen. Detta tyder på att traditionella modeller som TAM (Technology Acceptance Model) kan vara bristfälliga när det gäller att tolka sådana upplevelser. Upplevt nöje var inte en relevant aspekt som påverkar detaljhandelsanställda i samband med digitala verktyg, vilket kan bero på att de är mindre involverade i teknikimplementeringen. Detta skiljer detaljhandeln från andra branscher och är studiens mest framträdande fynd.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)