Performance Management System i en digital bank

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Inledning: Dagens samhälle har genomgått en stor förändring de senaste åren, vi har gått från en fysisk till en digital värld. För att lyckas med digitalisering av en bank och att uppfylla andra konsumentkrav, behöver företaget fungera bra i sin helhet. Cheferna behöver på något sätt styra medarbetarna i rätt riktning och kan då använda sig av Performance Management Systems. Syfte: Studien syftar till att undersöka hur en digital bank arbetar med ekonomistyrningsmetoder och i synnerhet Performance Management Systems för att uppnå företagets mål. Studien vill bidra med en ökad förståelse av användandet av PMS i ett digitalt företag. Metod: En kvalitativ studie genomfördes på ICA Banken med semistrukturerade intervjuer med sex chefer. Det insamlade materialet har analyserats främst utifrån Ferreira och Otley (2009) och Simons (1994) ramverk. Resultat och slutsatser: ICA Bankens arbete är hela tiden riktat mot deras mål att ha ”kundnöjdhet i världsklass” och deras vision och mission att ”förenkla vardagen” för kunderna. Kundrådgivarna som har den främsta kontakten med kunderna arbetar efter en kundmötespolicy som blir ett begränsande system för dem. Deras prestation blir betygsatta och målsättningar finns vilket kundrådgivaren måste uppnå. De finns flera viktiga framgångsfaktorer som ICA Banken arbetar med för att uppnå sin vision och mission och digitaliseringen har tidigare varit ett stort verktyg för detta. Trots att man ser att ICA Banken jobbar i samråd med många av ramverkens delar finns fortfarande delar som de ytterligare kan utnyttja för att optimera företagets strategier för att uppnå sina mål.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)