Med jazzen som inspiration. En kvalitativ studie om hur musikundervisning kan utveckla barn mer än bara musikaliskt.

Detta är en C-uppsats från

Författare: Agnes Söderqvist; [2011]

Nyckelord: Musik; jazz; kreativitet; kommunikation; social ko;

Sammanfattning: Musikundervisning kan ge så mycket mer än att bara lära sig spela tre ackord på gitarr eller vilket årtalMozart föddes. Det finns en allmän inställning att musik är konst eller underhållning. Det är också lättatt glömma bort att musikens pedagogik är ett redskap som sträcker sig långt utöver enbart musikalitetoch kan bidra till att påverka barns personlighetsutveckling. Syftet med vår studie är att försöka ta redapå hur WeBop! Jazz at Lincoln Center ser på barns musikaliska utveckling och barns lärande, samt omoch i så fall på vilket sätt musikundervisning kan utveckla barn mer än bara musikaliskt. Vi har försöktbesvara våra frågor med hjälp av kvalitativa intervjuer med personalen på WeBop för att se hur deanvänder jazz som pedagogisk metod, samt har vi jämfört med litteratur inom ämnet. Vi har kommitfram till att musiken kan utveckla varje barns kreativitet, kommunikation, samspel med andramänniskor och sociala kompetens. Studien är viktig för att lyfta musikundervisningen i skolan och visahur betydelsefullt ämnet är för att främja barns utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)