Ljusets inverkan på lärmiljöer : Rätt ljus för rätt inlärning

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Samhället står inför stora förändringar. Med idéer från människans tankekraft som en av de drivande faktorerna till ekonomin bör skolan vara av sådan karaktär att elever blir förberedda för det samhälle de ställs inför. För att lära sig eget kreativt tänkande bör lärmiljön vara flexibel och uppmuntra elever att vara aktiva under lektionen. Studien har genomförts i samarbete med Liljewall Arkitekter. Studien vidareutvecklar en förstudie med titeln Verktyg för utformning av framtidens skolmiljöer, skapad av arkitekter från Liljewall. De har i förstudien tagit fram verktyg för att förbättra lärmiljöer och denna rapport vidareutvecklar verktyget ljus. Arbetet syftar till att skapa riktlinjer för att utforma lärmiljöer utifrån faktorn ljus och därmed förbättra ljussättningen samt ge rätt ljus för rätt typ av inlärning. I form av en fallstudie av enfallsdesign med flera analysnivåer studeras dagsljus, artificiellt ljus samt utformning i lärmiljöer. De datainsamlingstekniker som har använts är litteraturstudie, dokumentstudie samt observationer. Objektet för studien är en grundskola i sydvästra Sverige med verksamhet för årskurs F-6. Studien har genomförts med hjälp av tre frågeställningar; ”Vilka typer av aktiviteter i en lärmiljö bör ljus anpassas efter?”, ”Vilken påverkan har ljus på lärmiljöer baserat på förekommande aktiviteter?” och ”På vilka sätt kan ljus användas för att främja olika aktiviteter och förbättra utformningen av lärmiljöer?”. Resultatet visar att det finns kopplingar mellan den simulerade dagsljustillgången och den upplevda ljusmiljön. Det visar även kopplingar mellan teorier om lärmiljön från litteraturstudien och den verkliga lärmiljön som har studerats genom observationer och dokumentstudie. Däremot finns det brister i funktionell och flexibel belysning för de aktiviteter som förekommer i klassrummen. Riktlinjer för hur ljusmiljö och utformning bör utföras för att skapa en god lärmiljö hr tagits fram baserat på de vanligast förekommande aktiviteterna samt ljusets påverkan på lärmiljön. Med riktlinjerna har tre designförslag som skapar anpassade ljusmiljöer utefter de krav som ställs på aktiviteten som genomförs under lektionen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)