Liten och rädd : Strategier som kan lindra rädsla hos barn vid kontakt med sjukvården - En systematisk litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för hälso- och vårdvetenskap, HV

Författare: Josefin Lundvall; Sanna Lundqvist; [2011]

Nyckelord: barn; rädsla; strategier; lidande; lindra; oro;

Sammanfattning: Bakgrund: Att som barn vistas på sjukhus kan allt som oftast upplevas som en helt ny okänd värld som inte sällan känns skrämmande och skapar rädsla hos barnet.  Syfte: Syftet med denna litteraturstudie är att beskriva strategier som kan lindra rädsla hos barn vid kontakt med sjukvården.  Metod: En systematisk litteraturstudie baserad på 11 vetenskapliga artiklar vilka är granskade och godkända av en etisk kommitté. Artiklarna är kvalitetsgranskade utifrån en checklista av Foreberg & Wengström.  Resultat: Det framkom flertalet strategier som lindrar barns rädsla. Att som barn få adekvat information som förbereder dem på vad som komma skall, och låta dem vara delaktiga i beslut som rör deras vård lindrar rädslan. Familjens närvaro på sjukhuset och vid olika undersökningar lugnar barnen och minskar rädslan. Barnens rädsla har även visats minska med hjälp av strategier som distraktioner och lek vid påfrestande undersökningar och behandlingar.  Slutsats: Barn erfar olika sorters rädslor i mötet med sjukvården. Enligt resultatet kan dessa rädslor lindras med hjälp utav flertalet olika strategier. Det är viktigt för sjuksköterskan att ha en medvetenhet om dessa strategier, då dess syfte är att lindra barns vårdlidande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)