Det lilla rummet för de stora besluten : En kvalitativ studie om provrummets betydelse

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Syfte Vårt syfte med uppsatsen är att analysera och utreda: Hur olika företag arbetar med och ser på betydelsen av provrums utformning, roll i butiksmiljön samt interaktionen mellan personal och kund i anslutning till provrummet. Kundernas uppfattningar om och inställningar till provrum. Olika möjligheter till förbättring av provrum, med hänsyn till såväl utformning, sinnesrelaterade intryck som personalens arbete.   Vår forskningsfråga har en närhet till syftet och lyder: På vilka sätt kan klädbutiker arbeta för att utveckla provrummets roll och stärka provrummets betydelse?   Metod Uppsatsen är en kvalitativ studie med en abduktiv forskningsansats, eftersom det under framställningen av uppsatsen har funnits ett växelspel mellan insamlingen av teori och empiri. Den empiriska insamlingen består av åtta stycken kvalitativa intervjuer. Där sex stycken av dessa intervjuer har varit med företag i klädbranschen för att kunna få ett företagsperspektiv.  Två av intervjuerna bestod av fokusgrupper med kunder, vilket gjorde att vi även kunde ta del av kundens perspektiv.       Slutsatser Vi har kunnat urskilja tendenser genom den teoretiska och empiriska analysen i vår uppsats. Provrum kräver särskilda faktorer för att kunder ska anse det vara bekvämt och trivsamt att byta om i dem. Personal ska finnas tillgängliga vid provrum och hur service förmedlas kan vara avgörande för kundens helhetsupplevelse. För kunden har provrum en viktig roll i köpprocessen och upplevelsen kan utvecklas till det bättre genom att använda sig av sinnesrelaterade intryck i provrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)