De digitala verktygens betydelse för elevers lärande inom matematik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Över tid har digitaliseringen ökat i samhället såväl som i skolan. Digitala verktyg ska ta plats i matematikundervisningen och ge elever möjligheter att utveckla kunskaper i att använda dessa. Den snabba utvecklingen av digitaliseringen sätter en stor press på elever, lärare och skolor. Syftet med denna litteraturöversikt är att ta reda på vad forskning säger om elevers lärande inom matematik och hur lärandet påverkas genom användandet av digitala verktyg. Mer precist ska frågeställningen; “På vilka sätt påverkar användandet av digitala verktyg elevers lärande inom matematik?” besvaras. För att uppnå syftet med litteraturöversikten och besvara vår frågeställning har vetenskapliga studier om digitala verktyg i matematikundervisningen tagits fram, analyserats och sammanställts. Resultatet visar att de digitala verktygen kan ha en positiv påverkan på elevers lärande inom matematik. För att detta ska ske krävs det att läraren har en god kompetens inom användandet av digitala verktyg. De digitala verktygens design och funktion behöver vara väl utformade för att användandet ska bidra till lärande. Resultatet visar även att effekterna av de digitala verktygen skiljer sig åt beroende på elever och skolors olika förutsättningar. Vid vidare studier om digitala verktyg vill vi undersöka om det finns eventuella hinder med att använda digitala verktyg i matematikundervisningen, och i sådana fall vilka dessa är. En didaktisk implikation från studien är att skolor bör fokusera på att lärarna utvecklar kunskaper inom digitala verktyg. Vår litteraturöversikt bidrar till en ökad förståelse för de faktorer som har betydelse för användningen av digitala verktyg.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)