Mångfald i förskolan : En undersökning som belyser värdegrundsarbetet i relation till mångfald

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur begreppet mångfald i relation till värdegrundsarbetet tolkas och praktiseras i olika förskoleverksamheter. Målgruppen har varit verksamma förskollärare inom samma kommun utan några krav på erfarenhet eller ålder. Undersökningen är tänkt att skapa diskussioner kring värdegrundsarbetet. Undersökningens resultat grundar sig på åtta semistrukturerade intervjuer där förskollärare har beskrivit sin syn på vad mångfald i barngruppen innebär samt hur de arbetar med att synliggöra mångfalden i barngruppen genom värdegrundsarbetet.   Resultatet av vår undersökning visar på att begreppet mångfald i relation till värdegrundsuppdraget är komplext och svårt att definiera. Förskollärarna reflekterar över de effekter som barngruppens mångfald bidrar till, både de positiva men även de utmaningar som kan uppstå med värdegrundsarbetet. En slutsats vi dragit av resultatet är att det krävs medvetenhet och samsyn kring begreppet. För att uppnå detta krävs närvaro, lyhördhet och gemensam reflektion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)