Operationssjuksköterskans erfarenheter av teamarbete i operationssalen

Detta är en Magister-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: För varje år som går söker fler vård som kräver kirurgisk åtgärd. Att arbeta på en operationsavdelning innebär att arbeta i en högteknologisk miljö med många utmaningar och svårigheter. Ett operationsteam består av flera professioner som alla är beroende av varandra och alla behövs för att kunna genomföra en operation. Operationsrelaterande skador som patienten ådragit sig hade kunnat undvikas och att det brister i patientsäkerheten i operationssalen. Bland annat upplevs det att det är svårt att arbeta i ett operationsteam. Ineffektiv kommunikation har visats påverka teamarbetet och bidragit till att operationer drar ut på tiden samt att operationsrelaterade misstag skett. Kommunikationsverktyg såsom Checklista för säker kirurgi och SBAR har skapats för att göra vården mer patientsäker samt för att effektivisera kommunikationen i teamarbetet. Implementering av CRM har även visats stärka kommunikationen. Syfte: Syftet med studien är att kartlägga operationssjuksköterskans erfarenheter av teamarbete i operationssalen. Metod: En strukturerad litteraturöversikt har använts som metod med en integrerad design. En narrativ sammanställning av den kvantitativa data användes. Därefter jämfördes, kodades, kategoriserades och sammanställdes data. Resultat: Resultatet presenterades i två huvudkategorier: Främjande faktorer för teamarbete och Hindrande faktorer för teamarbete. Resultatet visade på vikten av tydlig kommunikation och bra teamsamarbete. Slutsats: Det finns en komplexitet i att arbeta i team i den högteknologiska operationssalen och arbetet visar på att det behövs mer kunskap inom teamarbete för att öka patientsäkerheten. Därför kan det vara viktigt att forska om vilka erfarenheter andra professioner har för att kunna förbättra och effektivisera teamarbetet i operationssalen ännu mer

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)